Gondolkodtam, hogy mivel kezdhetném meg az első érdemi bejegyzést és a bőség zavarában arra jutottam nem bonyolítom túl a dolgot: az első olyan autóról fogok írni, amit sofőrszolgálatban vezettem.
Ez pedig nem más volt mint egy Škoda Superb automata, dízel és kombi változatban. Pont olyan mint a képen. Persze én ilyen szép helyen nem jártam vele, csak Budapesten a Belvárosban és a XV. kerületben, illetve az ezt összekötő úton, de az élmény, amit nyújtott ettől függetlenül pazar volt. Azóta sikerült kipróbálni egy másikat is manuális váltóval az M0-on.
Erről az autóról azért el kell mondani, hogy ugyan egy cég tulajdonát képezte, de közel sem az a tipikus flotta-autó. Ilyet nem vesz "nagy tételben" egy cég sem. Ezt a példányt kimondottan egy "jómunkás" embernek vette a cége, az ő igényei (és persze az előre megszabott keretösszeg) alapján. De a felvezető írásomban említettem, hogy lesznek ilyenek bőséggel.
A Skoda Superb véleményem szerint hű a nevéhez (superb = nagyszerű), tényleg jó érzés volt vezetni. Ahogy hallottam Csehországban ez az elnöki limuzin, amit meg is tudok érteni. Egyrészt azért mert a cseh állami vezetés mivel járjon, ha nem a nemzeti márkával (ez hazafias kötelesség), másrészt egy politikusnak ez a modell tényleg jó választás: kényelmes és az utakon van tekintélye. Mindazonáltal viszonylag nagy mérete és szép kivitele ellenére ez még mindig csak egy közép kategóriás autó, ami egy politikus estében furcsa lehet, de szavazatokat hozhat, mert azt sugallja, hogy nem pazarló. (A mieink valahogy jobban kedvelik az Audi A8-asokat. Ki tudja miért...? :-P) A gumiszervizes kollégák ennél a kocsinál mondták először, hogy ha lenne pénzük, megvennék. Megmondom őszintén egyetértek velük, mert én is személy szerint hamarabb választanám ezt, mint nagy konkurensét a Volkswagen Passat-ot.
A Superb történetében már a 2. generációnál tart, ami 2008-ban jött ki. Nekem 2011-es modellekhez volt szerencsém és csak kombikhoz, de láttam már közelről az alap változatát is. Nekem az nem tetszik. Valahogy nem sikerült eltalálni az én ízlésemnek megfelelő kialakítást. De lehet, hogy más is így van ezzel és ezért veszik inkább a kombit a cégek.
A hajtott verda 2.0 literes 170 lóerős volt (dízelben ez a legnagyobb), ami nekem igen tetszetős. Minden változatban jól gyorsul, gyári adat szerint 8,8 másodperc alatt van 0-ról 100-on, ami szerintem így is van, bár magasabb sebességfozatokban már veszít ebből a lendületből. Ami a fokozatokat illeti, kézi és automata (DSG) változatban is 6 sebességes a váltó, ami jót tesz a fogyasztásnak országúton (5l). Városban 7,5l körül, átlagosan pedig 6 litert eszik 100km-en. A "minden bokorban traffipax"-elv miatt nem próbáltam ki ugyan, de elvileg végsebessége 220 km/h körül van.
Mint említettem elég kényelmes, mert rengeteg hely van benne elöl is hátul is. Emiatt egyébként kicsit hosszúra sikeredett az autó, ami nehezítheti a navigálását, vagy megfelelő parkolóhely találását. Előnye még, hogy jól nyeli el az úthibákat és kiváló utazóautó. A kényelemhez közvetve hozzájárul az is, hogy jó a zajszigetelése; motorzaj, szélzaj, piroslámpánál álló kéregetők hangja nem igen jön be.
Érdekes viszonyom van egyébként a Skodával. Régen elég vegyesek voltak az érzelmeim, mert jómagam egy Fabián tanultam vezetni, de azt se kívül, se belül nem találtam szépnek és emellett elég átlagos vezetési élményt adott (tanulóautónak egyébként pont ettől kiváló). Az Octavia ezzel szemben mindig is tetszett. Amikor még ezzel jártak mindig irigyeltem a rendőröket. :-) Ezenkívül két dolgon nem tudom túl tenni magam a Skodával kapcsolatban. Az egyik a hűtőrácsa, ami nekem elég "közemberes" kialakítású (már bocsánat). Manapság persze a kor divatjának keretei között próbálnak kezdeni vele valamit, de sajnos ez már a márka védjegyévé vált (ahogy az ebből a szempontból sokkal szerencsésebb BMW-nek is a sajátja), ezért igazán sohasem fognak tudni megszabadulni tőle. A másik a márka jele. Hogy nézhet ki így egy márkajelzés? Utána jártam és igazából még abban sincs konszenzus, hogy mit jelképez... Ez azért picit gáz. Én nem vagyok az egyediség ellen, sőt, de a logóknak valamilyen módon mindig magukban kell hordozniuk azt, amit képviselnek.
Ezeket leszámítva a Skoda és így a Superb is egy kiváló autó. Ez a típus - az újabb Octaviákkal együtt - sokat javítottak számomra a Skoda megítélésén; amikor először vezettem nem erre számítottam. Cseh márkaként emlegetjük, de az igazság az, hogy ez legalább annyira német is (Volkswagen konszern). Ez egyébként jó hír, mert műszaki termékeket "német" jelzővel mindig el lehet adni. Valljuk be: ha gépet akarunk venni, akkor a "német minőség" valahogy mindig könnyen elcsábít. Én tudom; a hűtöm ezért az ami. De nem baj ez. Ők valahogy nagyon jók ebben. (Megérne amúgy egy misét kideríteni, hogy miért...)
Szóval ennek az autónak német, jobban mondva Volkswagen-es belseje van. A műszerfal teljesen onnan van koppintva. Nekem tetszett, mert minden olyan amilyen kell és ott van ahol kell. A középkonzol érintőképernyős és a tolató radar - ami ebben az autóban nagyon hasznos - nem csak csipog, hanem azt is mutatja milyen közel van a fal, vagy akármi ami a közelben van.
Mindent összevetve 8 pótkereket adok neki a 10-ből.
8/10